Lamas nozīme

Saikne ar skolotāju un tā loma skolnieka dzīvē Trīs ratos atšķiras. Mazajos ratos skolotājs ir kā noderīgs pieredzējis ceļabiedrs. Lielajos ratos viņš ir piemērs un ceļa rādītājs. Dimanta ceļā skolotājs jeb Lama iemieso ceļu un mērķi, ko skolnieki cenšas sasniegt.

Garīgajam skolotājam piemīt īpašas cilvēciskas kvalitātes, ko skolnieki vēlas attīstīt sevī. Viņš ir garīgais draugs, Bodhisattva, kas dod pamācības un skaidrojumus par meditācijām. Skolotājam nav jābūt mūkam, galvenais, lai viņš būtu labs piemērs visā. Lieliski, ja viņš ir piemērs arī citās dzīves jomās, ne tikai budisma praksēs – piemēram, daudz strādā, aizstāv sieviešu tiesības, atklāti pauž savus politiskos uzskatus, palīdz nabagajiem vai rūpējas par slimajiem.

Visos laikos ir sastopami cilvēki, kas uzdodas par garīgajiem skolotājiem, bet tādi nebūt nav. Tāpēc ir nepieciešams kritiski izturēties pret tiem, kas pretendē būt par autoritāti vai kam ir kāda “vara pār cilvēku prātiem”. Skolotājus ir nepieciešams pārbaudīt. Īsts budisma meistars nepaguris strādā visu labā un nepieviļ savu skolnieku uzticību. Īsts meistars ir līdzjūtīgs, viņš mīl cilvēkus, valda pār sevi un ir laimīgs. Viņam ir jādzīvo saskaņā ar tiem principiem, ko pats māca. Īsts meistars ir pacietīgs un nekad nedusmojas uz saviem skolniekiem, kā arī ir godīgs un nevairās atzīt, ja ir kļūdījies.